Thursday, October 15, 2009

Sime Darby Tandatangan Program Islam Untuk Dapatkan Dana


KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Sime Darby Bhd Rabu menandatangani perjanjian Program Islam, di mana hasil yang diperoleh daripada program itu akan digunakan untuk keperluan modal kerja, perbelanjaan modal dan pemerolehan kumpulan serta membiayai semula obligasi hutang tertentu.

Dalam satu kenyataan di sini, pengatur utama, Maybank Investment Bank Bhd berkata ia melibatkan Program Nota Tempoh sederhana Ialam (IMTN) sebanyak RM4.5 bilion dan Kertas Komersil Islam(ICP)/Nota Tempoh Sederhana Islam sebanyak RM500 juta dengan gabungan had induk sebanyak RM4.500 bilion.

Program ICP/IMTN secara kolektifnya dikenali sebagai Program Islam.

Presiden dan ketua pegawai eksekutif Maybank Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata kumpulan kewangan itu berbangga terbabit dalam urus niaga berkenaan bagi membantu Sime Darby dalam memenuhi keperluan pembiayaan jangka sederhana hingga jangka panjang.

Beliau berkata kekuatan Program Islam bertaraf AAA mencerminkan kedudukan Sime Darby sebagai konglomerat utama dan kumpulan perladangan sawit terbesar dunia.

"Kami percaya Program Islam akan menyuntik ke pasaran modal Malaysia dengan lebih kukuh lagi dan mempromosikannya seiring dengan inisiatif kerajaan untuk meletakkan Malaysia sebagai hab Islam global terkenal melalui Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysian International Islamic Financial Centre (MIFC).

Beliau berkata pelabur akan mendapati nota yang diterbitkan di bawah Program Islam sebagai pelaburan utama dan sumbanganbernilai kepada portfolio bon mereka serta strategi pelaburan.

Program Islam berasaskan struktur mengikut dasar yang diterima secara meluas, Musyarakah, amat popular dengan peserta pasaran modal antarabangsa dan tempatan.

No comments:

Post a Comment