Friday, October 16, 2009

PERTANIAN ORGANIK





SALAM.

Pertanian organik didefinisikan sebagai 'sistem pengurusan pengeluaran makanan holistik, yang menggalakkan dan meningkatkan kesihatan ekosistem pertanian, termasuk kepelbagaian bio, pusingan biologikal dan aktiviti biologikal tanah. Ia menekankan penggunaan amalan pengurusan dalam mengutamakan penggunaan input luar ladang, dengan mengambil kira keadaan wilayah yang memerlukan penggunaan sistem tempatan. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan seberapa yang boleh, agronomi, kaedah mekanikal dan biologikal, bertentangan terhadap penggunaan bahan sintetik, untuk memenuhi sebarang fungsi khusus dalam sistem." (FAO/WHO Codex Alimentarius Commission).

permintaan kpd makanan organik adalah semakin meningkat dengan meningkatnya kadar kesedaran pengguna terhadap pemilihan makanan harian. adalah wajar pada hari ini para usahawan beralih kepada pertanian organik yang sememangnya memberi pulangan yang lumayan.

bercakap pasal pertanian organik, nak cerita sikit pengalaman terlibat dgn penanaman padi organik. semasa sem 4 dulu, aku telah mnjalani praktikal di pertubuhan peladang kwsn langkawi. tanaman utama ppkl adalah padi organik. penanaman pdi ini adalah 1oo% secara semulajadi tanpa sedikit pun bhn kimia. bermula dri benih padi, penggunaan air bukit, guna baja tahi ayam dan campuran serai dan bawang putih sebagai racun mengelak serangga perosak.

padi organik menghasilkan bau yang wangi. tp, penghasilannya x byk sgt. ppkl setakat ini menjual beras tersebut kpd menara kuala lumpur yg digunakan untuk masakan direstoran.

kpd kwn2 yang berminat menceburkan diri dalam bidang pertanian, pertanian organik adalah satu peluang yang bagus untuk diterokai.

No comments:

Post a Comment